191. Ett nytt ord är fött

Nystökat.

Sagt av min fyraåring för att beskriva tillståndet i hans rum.

2 responses to “191. Ett nytt ord är fött

  1. Ja. Det ”startar” s.a.s. i Tonio Kröger; temat om outsidern, Tonios konstnärliga känslighet kontra de ”sunda” präktiga kamraterna. Det fina med Mann är att han aldrig gör en schism av det; han är alltid en smula svag för borgerligheten, traditionerna, ordningen, samtidigt som han själv har en annan, och djärvare, väg att följa.

    Finessen med Tonio Kröger, som jag ser det, är den relativa enkelheten. Här förtar han sig inte med hela/halva Europas samtidsproblematik.
    Jag tror du skulle tycka om den.

    Nej, jag har inte orkat med Bergtagen nu. Buddenbrook har jag ett svagt minne av; en riktigt intelligent flerstämmig historia, så där som Anna Karenina, men mer eller mindre självbiografisk (under ytan).

    /Jag la kommentaren här, eftersom det inte gick att gå in på den andra/

  2. Manns korta texter är ofta starkare än dom längre, så den ska jag läsa! Tack för tipset.

    Bergtagen var läsvärd, men kanske inte genial, om jag ska våga mig på ett värdeomdöme. Störde mig på den stränga kompositionen.

    Nu hittade jag felet med kommenteringen. Felet var (såklart) mitt och hade att göra med en inställning; kommentering stängdes automatiskt av 24 h efter inlägget publicerats… Nu är det åtgärdat!

Kommentera

