182. Problem att kommentera

Har försökt aktivera kommentering på vissa, enskilda, inlägg, men det fungerar bara undantagsvis. Därför blir det nu fritt fram. Ni får ha överseende med att jag inte kommer att svara på allt, mest på grund av tidsbrist. Om jag inte svarar, då det förväntas, betyder det alltså inte att jag inte blir glad eller tycker att ni inte är värda ett svar! Dessutom har jag ett djävla humör, men det går över ganska fort och jag skäller värre än jag bits…

2 responses to “182. Problem att kommentera

  1. Snön på Kilimanjaro var det alltså. Ja, den återstår. Men jag tror att jag hört den läsas i radio. Den är ju känd som något av det mest stringent estetiska han gjort, och kommer att läsas även långt efter att snön på Kilimanjaro smält bort.
    Men det gäller även t.ex Att ha och inte ha, som är en roman där ”karlakarlen” lägger ner själ och hjärta i en annan människas kamp, en smugglare och skeppare, fast i lågkonjunkturens 30-tal. Där finns en annan episk storhet, just för att han går utanför sin egna råmärken.
    Men, visst, jag sätter honom högt som naturskildrare, och knapphetsmästare, och allt det, som är bortom snacket om macho.

    Hej och hå, snart blir det nya qviz!

    • Jag har ett kluvet förhållande till Hemingway. Ur den där (ofta) fåniga manlighetsdyrkan uppstod både bätrre och sämre saker… Där finns talang och fint hantverk i hans författarskap, men ibland står han ivägen för sin text. Bland romanerna gillar jag också Att ha och inte ha. Även Och solen har sin gång.

Kommentera

