181. Musik från ungdomen

I handskfacket på den silvriga Volvo 245 som jag tog körkort i, Silverpilen, låg ett gammalt kassetband. Kanske var det min pappa som glömt det där. För en romantiskt lagd artonåring, som spelade bandet sönder under en sommar full av bilfärder genom den ljusa natten, skapade det oförglömliga minnen. Något i själva situationen i världen gör de minnena så omistliga ikväll.

Kanske är Concierto de Aranjuez ett sönderspelat stycke, men Paco de Lucías framförande röjer strax undan alla sådana futtiga åsikter. En av de största gitarristerna. Hör honom även spela som om han sålt sin själ till själve satan i Entre dos aguas.

Idag har jag jagat. Som en hund med synliga revben och hängande tunga har jag fullständigt skamlöst jagat pengar. Imorgon ska jag leva. Imorgon ska jag ut i skärgården och vara ensam i min stuga. Dricka pulverkaffe. Läsa färdigt Kundera och påbörja en novellsamling av Faulkner. Se den sista snön smälta.

Inatt ska jag sova.

Kommentera

