169. Skriver om

Läser Kundera. Då jag inte är helt nöjd ägnar jag mig åt att skriva om meningarna under tiden jag läser. Ibland för att försöka få till ett renare snitt själv, oftast bara för att roa mig eller djävlas. Men så helt plötsligt ser jag vad jag egentligen gör. Går in i dörrkarmen. Jag försöker få texten att handla mer om mig. Såhär kan det låta efter omskrivning:

Skrivandet var för honom en lust att ge sig hän åt leken, att prisge sig åt den. Men den som ger sig hän åt leken, som en soldat som låter sig tillfångatas, måste också lägga ner vapnen. Och eftersom han är försvarslös, kan han inte undgå att fråga sig när slaget ska drabba honom. Jag kan alltså säga att skrivandet för Gunnar var en ständig väntan på slaget som skulle drabba honom.

Nå, det där är ju ganska sant. Ibland. Just det. Ganska ibland. För även efter min omskrivning kvarstår två grundläggande fel som Kundera tröttsamt många gånger gör sig skyldig till: tvärsäkerheten och förenklingen genom ett fastlåsande av jaget. Det där kan till en början se riktigt skarpsinnigt ut; kniven ser vass ut, men den lämnar fula snitt efter sig vid närmare granskning. Kundera är en sådan man som är övertygad om sin egen briljans. Det får honom att tappa omdömet.

För övrigt är det här inlägget ett exempel på hur viktig litteraturen är.

One response to “169. Skriver om

  1. Gabrielle B

    Du har nog rätt. Lik förbannat tycker jag om honom. Jag tror det är sårbarheten under briljansen som sipprar igenom. Ibland. Ganska. Till och med i den där outhärdliga m.g. läkaren i Varats olidliga…

    Så här: Att skrivandets lätthet överkliver tillvarons tyngd ÄVEN OM det är på låtsas. (Det kommer du aldrig att gå med på, men det är som med musik, inte DEN sortens sanning, utan DEN andra.)

    Men nu är det förstås tio år sedan jag läste honom.
    F.ö. misstänker jag en fadermördare…här. Och det ska ju till.

Kommentera

