128. Kort om How Fiction Works

Jaha. Ungefär så låter det i huvudet när jag lägger ifrån mig den behändigt korta How Fiction Works av den omtalade kritikern, Harvard-professorn, New Yorker-skribenten och författaren James Wood.

Mest intressanta finner jag de två första kapitlen, om narrativ teknik och om Flaubert och det moderna narrativet. På ett fint och talande sätt visar Wood hur mästerliga författare historiskt har löst problemen som oftast uppstår i spänningen mellan författarröst och karaktärernas röster. Dessutom är det en fröjd att ta del av Woods litterära bildning; de exempel han använder för att underbygga sina teser är intressanta utöver sitt primära syfte.

Men, tillbaka till: Jaha. För även om han sätter ord på många sanningar om skrivande, och även om han på ett pedagogiskt sätt formulerar romankonstens standardproblem och historiska lösningar, är det inga nyheter som presenteras, inget omvälvande, och ställd inför det som särskiljer det medelmåttiga från det mästerliga står han mer eller mindre svarslös oavsett om han skriver om narrativa tekniker eller litterära karaktärer. I sådana passager förfaller han, från en oftast klar, koncis och analytisk prosa, till vagheter och truismer.

Kapitlet om språk är ett riktigt bottennapp. När han skriver om vad som konstituerar en fungerande metafor, skäms jag inför hans aningslöshet. Kortfattat (och lite elakt) kan jag sammanfatta Wood såhär: bra metaforer utmärks av att de oftast kombinerar element som har väldigt litet gemensamt, eller står i stark kontrast till varandra…

Nåja. Den är som sagt ganska kort och lättläst, och Wood är på det stora hela en behaglig bekantskap. Det klokaste, och kanske mest talande för det svåra i att bryta ner stor litteratur till lösbara ekvationer, yttras dock inte av Wood själv utan av Henry James: ”There is only one recipe – to care a great deal for the cookery.”

Jo, en sak till! Han nämner en blogg, The Elegant Variation, som jag googlade och fann mycket läsvärd och trevlig. Den drivs av den amerikanske författaren Mark Sarvas, och ni finner den i min länklista.

UPPDATERING: Efter jag skrev inlägget googlade jag och fann New York Times recensent skriva bla. såhär: ”he winds up restating more of what we do know than exposing what we don’t, quite. ” då How Fiction Works recenserades för två år sedan. För övrigt en läsvärd recension.

Kommentera

