124. Tankar om vemärdu? och en dikt av Stănescu

Snälla, fråga aldrig någon vem han eller hon är, och berättar hon, så misstro henne. Att lära känna någon är en långsam kärlekshandling som aldrig har ett slut och, är jag rädd, en konst som faller mer och mer i glömska i dessa tider av rovgiriga sociala medier. Vi klistrar etiketter på varandra, transformerar oss från ett vara till en vara, och konsumerar oss sedan. Det gör mig ledsen.

Motstå därför nästa gång någon pressar dig på svar, svar som du kanske inte kan ge, svar som kommer att förminska dig. Låt oss skapa en motståndsrörelse! Rätten att få vara utan att bli katalogiserad, och i nästa steg: arkiverad. Jag tror och vet att jag är en specifik individ, en unik klump kolväten, men det finns inget annat sätt att förmedla mig än hela min kropp; orden räcker inte till.

Vet inte varför, men jag kom att tänka på detta gamla ämne när jag läste några artiklar och twitterfeeds om problemet med sk. identitetspolitik (förknippat med socialdemokraternas strukturella problem).

Att vissa minoriteter förknippar sin identitet så starkt med de lappar som deras antagonister oupphörligt klistrar på dem är förståeligt, men också upprörande och fördjävligt. De har fått höra vilka de är (”Bög”, ”Lesbisk”, ”Utlänning”, ”Queer”, ”Nörd”, ”Fet”, ”White thrash” etc.) så många gånger att de till slut, som en förståelig upprorshandling, låter det spela en alltför stor roll i formandet av deras identitet, den berättelse om sig själva de bär på. På så sätt blir de till genom en process av förtryck; och tyvärr, deras identitet formas till en variant av den klassiska offerrollen. Så hårt pressade och utsatta har de blivit. Så intolerant är vårt samhälle.

Ett samhälle där bokstavskombinationer är en onödighet är en vacker dröm att bejaka. Ett första steg på vägen kanske vore att vi lovar varandra att aldrig avkräva någon annan att begränsa sig själv genom att tvinga dem att berätta vem de är, eller erkänna sig till en grupp vi skapat åt dem.

Drar mig till minnes en dikt av Nichita Stănescu, Någons anvisningar till sin son III:

Min son, om någon annan hejdar dig på din väg,
eller i din sömn och med en kyss eller ett rytande
frågar dig vem du är, svarar du inte eftersom du inte
vet vem du är och eftersom den som ställer den
förfärliga frågan ”vem är du?” gör det med baktanken
att förgöra dig.
han frågar med baktanken att göra narr av dig och inbillar sig
att du skulle kunna veta vem du är och säga vem du är;
och svarar du vem du är, min son, ska du se till att han
förgås av ett gift, skrattande och på en främmande höjd.
Skratta sen – den du är kan du inte längre vara,
när du väl vet det.
Tig därför när du inte har något att säga!

Kommentera

