104. Inte ens en grå liten åker (av Boel Schenlær)

Finns det någon hemma nog bland stock och sten
för att finna stigen till det ödelagda.
Min fruktan rymmer när jag blir sannspådd.

Jag kommer ur ett illa fruset granbarr
och går runt som om jag tappat min plånbok.
Ett avkok från gröten tomten tömde upp.

Finns det någon som vill dela mig på hälften
utan att jag går sönder eller mitt itu.
Den här staden är inte löjlig nog för mig.

Svarta havet – det är nog här – här blir jag du
med vem som helst men bara vi med en enda.
Med den som klyver en vedklabb med en lögn.

Kommentera

