87. Poetens rättegång

Domaren: Vad sysslar du med?
Poeten: Jag skriver poesi. Jag förmodar…
Domaren: Inget ”jag förmodar” prat. Stå rakt upp! Luta dig inte mot väggen! Titta på domstolen! Svara uppriktigt! Har du stadigvarande arbete?
Poeten: Jag trodde det räknades som stadigvarande arbete.
Domaren: Jag vill ha ett bestämt svar!
Poeten: Jag skrev dikter. Jag trodde att de skull bli tryckta. Jag förmodar att…
Domaren: Vi är inte intresserade av dina förmodanden. Svara på varför du inte arbetade.
Poeten: Jag arbetade. Jag skrev dikter.

Klippt ur en rättegång mot Brodskij i Sovjetunionen våren 1964. Han anklagades för parasitism. De hade, i likhet med fler och fler här i Sverige 2010, fått nytta och nyttighet på hjärnan.

2 responses to “87. Poetens rättegång

  1. Intressant utdrag. Var är detta hämtat från?

  2. Ja, verkligen. Tråkigt nog känns det förvånasvärt aktuellt, även här och nu.

    Det är kopierat från förordet till ett dikturval publ. av FIBs Lyrikklubb (no. 23 i deras lilla serie) 1987. Fö. en bra introduktion till Brodskij. Werner och Anna Aspenström står för urval, tolkning och översättningen.

Kommentera

