86. Konstnärslönerna: Det handlar inte om kulturförakt, utan om avund

Jag brukar inte debattera här. Men, gud förbjude, jag vill heller inte anklagas för att vara alltför konsekvent!

Malte Perssons korta text om gapigt kulturförakt publicerad av Expressen Kultur väckte ett par tankar. Den gode Malte Persson har en poäng när han ställer konstnärslönernas futtiga 17 miljoner mot exempelvis det stöd idrottsrörelsen får varje år. Det även om man tar hänsyn till att idrottsrörelsen engagerar en ofantligt större mängd mänskor.

Dock tycker jag att Malte Persson missar orsaken till det han kallar kulturhat. För egentligen tror jag inte att det finns något kulturhat överhuvudtaget. Bara avundsjuka, okunniga och småsinta mänskor. Jag tror att de gapiga hatarna (omedvetet?) har närt eller när såriga drömmar om att få ”ägna hela dagarna åt sådant de älskar, utan krav på resultat” istället för att arbeta på ett förhatligt jobb. Således avund och en romantiserad bild av vad konstnärer egentligen gör hela dagarna (”dricker kaffe, tar långa skogspromenader, sover till elva och filosoferar över långa rödvinsluncher ju”); se det är det så kallade kulturhatets grogrund.

Någon borde skriva boken: Vad gör konstnärer hela dagarna?

Kommentera

